Dálniční obchvat Slaného a úloha správce stavby

Na sklonku loňského roku zahájilo Ředitelství silnic a dálnic výstavbu dalšího dálničního úseku u Slaného. Společnosti Contract Management Česko je součástí týmu investora. 

Stavba D7 v úseku MÚK Knovíz – MÚK Slaný-západ je přestavbou stávající silnice I/7 mezi Prahou a Chomutovem. Zatímco v Ústeckém kraji je dálnice téměř dokončena, ve Středočeském jsou aktuálně rozestavěné navazující úseky s předpokladem zprovoznění v roce 2027 – 2029. 

„Kapacitní úprava stávající komunikace a odstranění míst s vysokou nehodovostí. To je hlavní cíl stavby, kde je Contract Management součástí týmu správce stavby za ŘSD a kde Proconom poskytuje CDE,“ vysvětluje asistent správce stavby Petr Mai. 

D7 Slaný Knovíz

Hlavní trasa začíná na km 17,730, kde navazuje na stávající mimoúrovňovou křižovatku se silnicí III/00724 poblíž Knovíze. Tato část se napojuje na již provozovaný čtyřproudý úsek z Prahy do Slaného. Úprava končí na km 24,350 za křižovatkou se silnicí I/16, kde navazuje na úsek D7 Slaný-západ – Kutrovice, jehož výstavba byla zahájena v říjnu 2024.  

“Celková délka této modernizace činí 6 620 metrů s plánovaným dokončením v roce 2027. Dodavatelem stavby je SWIETELSKY stavební s.r.o. a HERKUL a.s. a zasmluvněná cena je více než 1,5 mld. Kč,” doplnil Mai. 

 

Úloha správce stavby 

Správce stavby pro ŘSD zajišťuje řízení a dohled nad výstavbou dopravní infrastruktury.
Jeho hlavní odpovědnosti zahrnují: 

  • Koordinace účastníků projektu: Zajišťuje efektivní spolupráci mezi všemi zúčastněnými stranami, včetně projektantů, dodavatelů a orgánů státní správy. 
  • Kontrola kvality prací: Sleduje, zda stavební práce odpovídají stanoveným technickým specifikacím a normám, a provádí pravidelné kontroly na stavbě. 
  • Řešení změn a nároků (claimů): Aktivně se podílí na řešení změn v projektu a nároků vzniklých během výstavby, s cílem dosáhnout spravedlivých a efektivních řešení. 
  • Časové řízení projektu: Monitoruje harmonogram výstavby, identifikuje potenciální zpoždění a navrhuje opatření k jejich minimalizaci. 
  • Administrativní podpora: Zajišťuje vedení veškeré dokumentace související s projektem, včetně smluvní korespondence a archivace důležitých dokumentů. 

“Veškeré kroky se řídí Metodikou pro tým správce stavby vydaného Statním fondem dopravní infrastruktury a metodikou FIDIC,” uzavřel Petr Mai. 

https://www.rsd.cz/mapa-staveb/#/stavby/D7/d7-muk-knoviz-muk-slany-zapad?filters[]=StavbyRealizace&komunikace=Dalnice-ModernizaceD1

D7 Slaný Knovíz dodavatel stavby

 

Metodiky SFDI

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) vydal, mimo jiné, následující metodiky objasňující a usměrňující postupy v rámci stavebních zakázek. Na většině z těchto metodik spolupracovali naši kolegové. Jejich aktuální znění jsou volně ke stažení na stránkách SFDI.

  • Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek podle smluvních podmínek FIDIC
  • Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek financovaných z rozpočtu SFDI podle smluvních podmínek FIDIC (Červené knihy) ve vztahu k úpravě zadávání veřejných zakázek
  • Metodika pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů
  • Metodika pro hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti pro stavební práce a služby
  • Metodika pro posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny
  • Metodika pro akceleraci

Nebojujte, spolupracujte

Ať už při realizaci stavebního projektu narazíte na jakýkoliv problém, pamatujte na jednu věc. Základem úspěšně dokončené stavby je spolupráce. Takže nebojujte, ale snažte se spolupracovat a vše vyřešit. Pokud si nebudete jistí, jak v dané situaci správně postupovat, obraťte se na naše odborníky z Contract Managementu Česko, kteří jsou připraveni vám pomoci.

Přišel vám článek užitečný? Sdílejte jej dál.