Obchvat Dašic: když správce stavby řídí techniku, právo i lidi 

V nové epizodě podcastu Liftrock Stars se zaměřujeme na výstavbu tříkilometrového obchvatu města Dašice u dálnice D35 – technicky i organizačně náročného projektu, který pomohl zlepšit dopravní situaci v regionu. Hostem je Jiří Krůšek, dnes projektový manažer, tehdy správce stavby za tým Contract management. 

Stavba plná výzev 

Obchvat Dašic je přeložkou silnice II/322, vybudovaná jako novostavba silnice II. třídy v kategorii S 9,5/70 – tedy dvoupruhové vozovky s šířkou jízdního pásu 9,5 m a návrhovou rychlostí 70 km/h. Délka: 2,952 km, od křížení se silnicí II/340 u Černé za Bory až k na pojením na dálniční sjezd, exit 148, D35. Slouží jako obchvat města, odklání tranzitní dopravu z centra, zvyšuje plynulost i bezpečnost provozu. 

Součástí stavby jsou tři okružní křižovatky, dva mosty (hlavní přes řeku Loučnou s rozpětím 55 m), cyklostezka s podchodem a vysoké násypy v záplavovém území. Výstavbu komplikovala vysoká hladina podzemní vody, kvůli které bylo nutné přeprojektovat založení podchodu a upravit postup jeho výstavby. 

Řízení podle FIDIC a podpora týmu 

Jiří Krůšek v podcastu vysvětluje roli správce stavby jako prostředníka mezi zhotovitelem a objednatelem. Tým správce stavby řešil technický dozor, BOZP, claimovou agendu, harmonogram, rozpočet a vztahy s veřejností. Pomohly jasně nastavené smluvní podmínky FIDIC, digitální nástroje a pevná struktura odpovědností. 

🎧 Poslechněte si celý příběh s Jiřím Krůškem na našem podcastu Liftrock Stars.

Dostupné také na Spotify.

Digitální řízení pomocí CDE Proconom 

Na stavbě bylo využito společné datové prostředí Proconom, které sjednotilo řízení dokumentace, workflow i komunikace mezi všemi stranami. Výsledkem bylo více než 2 300 zpracovaných úkolůtéměř 52 000 verzí dokumentů, které výrazně zvýšily efektivitu a přehlednost řízení. 

Přínos pro město a region 

Zklidnění dopravy, bezpečnost dětí na cyklostezce, lepší přístup na okolní pole pro zemědělce i vyšší dopravní kapacita. Obchvat Dašic je důkazem, že moderní inženýrství, digitalizace a dobré řízení projektů mohou jít ruku v ruce – i tam, kde do hry vstupují komplikované terénní podmínky nebo lidské emoce. 

Obecná fakta o stavbě 

  • Nový obchvat měří 2,952 km a slouží jako významný dálniční přivaděč na D35, strategicky odvedený mimo centrum města ­– vedle tří okružních křižovatek, dvou mostů a podchodu pro cyklisty a chodce. 
  • Stavbu zahájili 3. srpna 2022 a provoz byl slavnostně zahájen 26. srpna 2024. 
  • Původně smluvený finanční rámec od SFDI činil cca 400 mil. Kč, finální náklady se vyšplhaly zhruba k 500 mil. Kč vč. DPH. 

Technické výzvy podle investorů 

  • Největší složitostí byla kolísavá hladina podzemní vody během zakládání podchodu
  • Most přes řeku Loučnou má rozpětí 55 m.
  • Podchod dlouhý 120 m spojuje cyklostezku (součást cyklotrasy 4122) a umožňuje bezpečné propojení Dašic, Kostěnic a škol v okolí. 
  • Násypové těleso do výšky 6 m chrání komunikaci v potenciálně záplavových oblastech.

Zhotovitelé a zadavatelé 

  • Stavbu realizovalo sdružení Metrostav Infrastructure, Chládek & Tintěra Pardubice a PORR. 
  • Tým investorů uvedl, že jde o jeden z největších krajských projektů – nejen délkou, ale i objemem a komplexností stavebních a technických prací. 
  • Projekt výrazně odlehčuje centrální části Dašic, snižuje hladiny hluku, emisí a zvyšuje bezpečnost pro obyvatele, zejména děti dojíždějící denně do školy na kolech. 
  • Starostka Dašic Pavla Žídková označila otevření obchvatu za „historický den“, který přinese klidnější ulice, bezpečnější prostředí pro školy a příležitosti pro rozvoj města. 

Přišel vám článek užitečný? Sdílejte jej dál.